Robíme „to“ všetci rovnako?
Iný kraj, iný mrav. A proti gustu žiaden dišputát. Princíp pohlavného spojenia a praktizovanie sexu je na celom svete podobný, nie však totožný. Aký teda je?!
Čo má spolu sex a globalizácia? Súvis!
Časom, životnými podmienkami, zvykmi, kultúrou a náboženstvom vznikli v rôznych častiach sveta odlišnosti, pri ktorých by sme ani nespoznali, o čo sa ľudia vlastne snažia, čo robia, a načo to má celé slúžiť. Ak robia dvaja to isté, nie je to zakaždým úplne totožné. Ľudská svetová dedina sa za poslednú dobu veľmi zmenila a stále sa mení závratným tempom. Zvyky sa preberajú, kultúry sa miešajú. Vďaka technike máme k sebe bližšie ako kedykoľvek predtým a vzájomne sa ovplyvňujeme. Na jednej strane vítame klady globalizácie, na druhej odsudzujeme zápory a desíme sa následkov. Zastaviť sa to nedá a týka sa to všetkého, samozrejme aj sexu. Indián alebo austrálsky Aborigénec sledujúci na DVD prehrávači erotický film európskej produkcie nikoho neprekvapí. Ale aj my dnes dobre vieme, čo je to kamasutra alebo tao sex. Náboženstvá sa v tomto ohľade tvária uzavretejšie, ale aj ich vyznávači sú v bežnom živote ovplyvnení príkladmi zo sveta sexu a všetkým, čo k tomu patrí. Sex je stále ten istý a čím ďalej tým iný zároveň. Zmeny sú rýchlejšie. Čo nám dnes pripadá vzrušujúce, bude onedlho nuda. Kolotoč sexuálnych zážitkov a možností sa roztáča stále rýchlejšie a niektorým je z toho nevoľno už dnes.
Sexuálna sloboda
Bol kedysi sex pestrejší ako dnes? Skĺzol dnešný sex na úroveň pohlavnej obdoby mcdonaldu? Je dnes len odosobnenou mašinériou bez farby, chuti a zápachu podobný oddeľovaniu rohlíkov na páse? V tomto amoku sa obzeráme späť a hľadáme vykúpenie v starých kultúrach – Taoizmus, tantra, kamasutra, Ovídiovo umenie milovať. Sexuálne vnímame európsky a možno ešte trochu americky. To ale nie je ani polovica sveta. Cesta žien k slobode, aj tej sexuálnej je v mnohých zemiach ešte stále len na začiatku.
Ženu berú ako domáce zviera
V arabskej oblasti a v rovníkovej Afrike sa na ženu pozerajú ako na domáce zviera. Má plniť funkciu – rodiť deti a starať sa o ne. Keď je neplodná, je bezcenná. Ženy sa tu predávajú a vymieňajú ako ťavy a všetko je podriadené hladkému pokračovaniu rodu. Ženská obriezka slúži nato, aby žena nebola rozptyľovaná sexom, a aby nebola mužovi neverná. Nevera sa v týchto oblastiach veľmi kruto trestá. Miliónom žien sa obriezkou dennodenne otočí život o 360 stupňov. Ženská obriezka spočíva v najradikálnejších prípadoch z odstránenia celých vonkajších genitálií, necháva sa iba otvor na močenie a menštruačnú krv. Po svadbe sa žena „rozreže“, aby mohla byť oplodnená. Takáto žena nikdy neprežije sexuálnu rozkoš a pri každom močení a menštruácii zažíva muky. Tento zákrok, ktorý robia ženy ženám úplne automaticky, pretože tak je to zaužívané, dramaticky zasahuje telesnú, ale hlavne psychickú stránku ženy.
AIDS: Made in Afrika
Amerike a „Kolumbovým chlapcom“ môžeme poďakovať za syfilis, Afrike zasa za AIDS. Prvým pacientom bol blond steward kanadskej leteckej spoločnosti, ktorý sa nakazil na služobnej ceste v Paríži od mladého Afričana. Vo svojom sexuálnom tempe – 250 partnerov – pokračoval ďalej, čím sa pri svojom dynamickom povolaní zaslúžil o rýchle rozšírenie choroby po celom svete. Prvýkrát bola choroba AIDS diagnostikovaná a popísaná v roku 1981 v USA. Prvý človek sa údajne nakazil od šimpanza v južnom Kamerune, odišiel do metropoly Kinshasy a šíril ho ďalej. Svet islamu je spojený so slovami hárem a mnohoženstvo. Ani jedno nie je však synonymum pre svet Orientu. Mnohoženstvo láka v súčasnosti málokoho. Ekonomicky je to náročné a väčšina mužov dobre vie, že jedna manželka úplne stačí.
Sexuálna politika
Sexuálne potreby sú veľmi podobné u všetkých ľudí na celom svete, avšak predstavy, túžby a ich realizácia sú modifikované miestnou kultúrou a podmienkami života. Po veky vekov si ľudia komplikujú sex rôznymi obmedzeniami. Najsystematickejšie to robia všetky cirkvi sveta. Preslávili sa v tom aj totalitné režimy, kde bola regulácia plodenia a sexu využívaná ako znamenitý mocenský nástroj. Niektoré obmedzenia týkajúce sa slobody a ochrany jedinca majú zmysel, tie ostatné, potláčajúce prirodzené potreby, viac škodia. Umelo a tvrdo potláčané pudy musia ísť von a keď nie takto, tak ako inak. Natlakovaní ako Papinov hrniec nemôžeme byť pre spoločnosť úplne prospešní. Netreba preto zabúdať, že sme len trochu kultivované zvieratá a byť k sebe niekedy zhovievavejší.
Fotografia: © bigstockphoto